Thyssenkrupp Encasa, Life in Motion

Ga naar de inhoud

Bel gratis 0800 12 697

Senioren: wat te doen tegen osteoporose?

Osteoporose bij senioren

Het risico op een valpartij is erg groot bij senioren. Meer en meer senioren komen regelmatig ten val. Velen van hen hebben last van osteoporose. De fysieke gevolgen voor hen mogen dus zeker niet onderschat worden.

FRAGIELERE BOTTEN

Osteoporose is een algemene aandoening waarbij de botmassa afneemt.
De botdichtheid en de botkwaliteit verminderen met andere woorden, waardoor ook de sterkte van de botten vermindert en de broosheid ervan vergroot. Het risico op een breuk is dus groter.

VALPARTIJEN VOORKOMEN

Voor mensen met osteoporose zijn de gevolgen van een eenvoudige valpartij veel groter: breuken, verlies van zelfvertrouwen, angst … Daarom is preventie bij senioren heel belangrijk. Daarbij horen enkele tips om de bewegingen beter te controleren en de botten te beschermen:

  • Vermijd onveilige bewegingen (vooroverbuigen, te zware voorwerpen dragen, zich haasten, …).
  • Neem thuis alles weg wat een valpartij kan veroorzaken (tapijten, kabels, meubels die in de weg staan ...).
  • Wees voorzichtig op oneffen of gladde vloeren.
  • Zorg voor evenwicht en veiligheid op de trap (trapleuning, verlichting, vrije
    ruimte …). U kunt ook een traplift plaatsen voor een optimale veiligheid.

Ontdek meer tips in ons speciaal artikel over de verschillende hulpmiddelen om het risico op valpartijen thuis te verkleinen.

MAATREGELEN VOOR DE GEZONDHEID VAN UW BOTTEN

Naast de preventie van eventuele valpartijen wordt aan senioren met osteoporose ook aangeraden om een levensstijl aan te nemen die gezonder is voor de botten:

  • Stop met roken en alcohol. Ze zijn immers allebei schadelijk voor de botten. Ook koffie (meer dan 4 kopjes per dag) wordt afgeraden.
  • Zorg dat u de dagelijkse aanbevolen dosis calcium inneemt (indien mogelijk via de voeding of via voedingssupplementen).
  • Neem dagelijkse een portie vitamine D in (helpt het organisme om calcium beter op te nemen).
  • Doe aan lichaamsbeweging en kies een sport die bevorderlijk is voor de botweerstand, de coördinatie, het uithoudingsvermogen en de houding (wandelen bijvoorbeeld).

Wenst u meer informatie over de hulpmiddelen die bestaan om valpartijen thuis te vermijden? Aarzel niet om contact op te nemen met ons.

Reageer